En lång kort resumé

Julen var bus, bus, bus m brorsbarnen V och T. Var hög på egotrippen att vara idol och älskad faster hela veckan! De talade om för mig att jag var heeelt knäpp!!! Och jag älskade det.
  Överdrivet mycket mat (skoja att det blir hundratals mil i bassängen i vår!) och alldeles för lite sömn. När kidsen nattats passade jag på att plöja igenom böcker tills klockan blev tidig morgon och sen fick man kunglig väckning när barnen äääntligen fick tillåtelse att väcka faster o farmor. Farmor gillar sovmornar lika mycket som jag gör haha. Den bästa väckningen kom två dagar innan julafton. Först fick sig hjärtat en kickstart när en liten unge kröp ner bredvid mig under täcket och placerade ett par iskalla fötter på min mage. Innan jag hunnit hämta mig från den chocken fick jag upprepade slag i huvudet med en ballong samtidigt som någon för full hals gjorde det klart för mig att klockan var JÄÄÄTTEMYCKET och att nu var det minsann dags att stiga UPP!! Och saga skulle de ha också. Bara att böja sig för den överlägsna offensiven. Gnugga sömnen ur ögonen och läsa om Emmas första dag på dagis innan det var dags att välta ur sängen. Även om det var bryskt så är det tusen gånger bättre att vakna så än att slitas ur sömnen av en elak väckarklocka. Lätt!
  Jag har fortfarande inte en aning om vem som dolde sig bakom tomtemasken. Det var inte Tomten för han hade ingen norrlandsdialekt, men han var likväl generös och delade ut bäde klappar och kramar. Jag fick mer än jag förväntat, nästan mer än jag förtjänat.

Efter en vecka i fjollträsk lyckades jag till slut få tag på en billig båtbiljett över till Åbo och en inte fullt lika billig bussbiljett vidare upp till Vasa. Sov större delen av resan, men hann ändå ta en runda genom tax free-shopen. Karameller och lite alkoholhaltigt till svärfamiljen. Segeisar för att dryga ut färdkosten (och fick lägga till ännu några längder i bassängen till vårens kommande badhusbesök).. 
  I Finland drabbades jag av en dödlig förälskelse (T, jag vet att du kommer att förlåta mig för det här, för du blev minst lika kär som jag!). Bella, Bella Bella!!! En liten rufsig wheten terrier valp som åt upp hela mitt hjärta i en enda tugga! Jag blundar och önskedrömmer om små tass-tass-tass mot hal parkett och nålvassa tänder som rispar huden..

Jaja... det blev nyår. Större delen av T:s gamla kompisgäng hade samlats i en lägenhet för att festa in det nya året. Kanske inte riktigt 30, men fler än 20. Pajer, sallader, snittar, ost, kex, vindruvor, salta snacks och diverse drycker. Och en prestigefylld pidroturnering. Vi avbröt bara en kort stund för att gå ner på stranden o se Vasa Stads skatteinkomster flyga i luften i ett fyrverkeri som fick diafragman att vibrera. Skål i champagne och Gott Nytt År TamejSaatan! 
  För en gångs skull var det flera som tog sitt förnuft tillfånga och lät bli att springa ut på högljudd nattklubb. I stället övergick förfest omärkligt i efterfest och rätt vad det var hade klockan blivit halv åtta på morgonen och vi lyckades få tag på en taxi hem till sängen.

Vi hann med ett besök ute på skäret med mys framför brasan, tända ljus och vedeldad bastu. Blankskrubbade tog vi T:s nya bärbara baby med oss upp till dubbelsängen på sovloftet och såg flera avsnitt av min julklapp innan vi somnade. Lost, 3:e säsongen. Lostavsnitt ska definitivt konsumeras i klump!

Den 5:e var det dop. T blev Gudfar och jag satt på första parkett och skulle föereviga den heliga handlingen med T:s Nikon D70. Men så var det ingen som kommit ihåg att lägga i minneskortet. Tur det fanns andra som varit mer förutseende..  För att kompensera sjöng jag Tryggare Kan Ingen Vara så jag nästan överröstade både präst och orgel. Kände mig rätt nöjd med min insats ändå.

Sen var det bara hemresan kvar. Radio och småprat genom Österbotten, in i finska Lappland. När vi passerat gränsen och den sovande handelsmetropolen Haparanda var klockan närmare midnatt och T kom på att han ju faktiskt kunde sitta o jobba på passagerarplats. Så jag navigerade hem genom snöröken till hans förnöjsamma knapprande och BKO på bilstereon.  

Idag började jag skolan igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback