Kontroll

Labil men med kontroll.
L på ingång och det är tur, för väggarna börjar falla inåt. Tentapluggande går halvt åt helvete. Projektledningen fixar jag nog, men byggfysiken...
Det går fler tåg.  Och jag klarade Ekonomin (!).

Ledsen

Jag var inte alls beredd. Hann inte parera eller hålla emot. 
Bultar i magen och svider i halsen.
Orkar inte låtsas och vara glad idag, men jag orkar inte förklara heller. Stannar inne.
Inte ens Ormberget hjälpte.


Explosion

På bara ett par dagar har det gått från majgrått till nygrönt. Fortfarande bara som en skir slöja, men värmen är här. Jackan åkte av på väg till skolan och fötterna kändes så lätta! Vad gjorde jag utan solen och ljuset?

Jag tror jag ska tillbaka till Ormberget idag. Inte för att håna eller jaga rätt på ångesten - den rann nog nerför berget ihop med åskregnet. Det är mer i preventivt syfte, för att springa mig lugn. Bara en vecka kvar till första tentan. Det är då fan vad tiden ska gå fort!


Flykt på ormberget

Igår kom ångesten igen och den här gången lyckades jag inte lura den. Jag hittade inte lugnet för att lägga mig ner och överlämna mig. Bättre fly än illa fäkta tänkte jag och snörde på mig löparskorna.
Jag sprang ifrån ångesten på ormberget.

Ett beslut? (det jag sparade till sen)

Måndag 2007-05-07  ---  publicerat i efterhand

Det börjar närma sig ett avgörande. Fy fan för det, men det är skönare så än att gå och inte veta. Vad som helst är bättre än det där tomrummet. Mitt ingenmansland. Dit vill jag inte.
   Ångesten är som ett stort djur. River i mellangärdet. Yrsel och hjärtklappning. Men konstigt nog så är det skönt.
   Vet inte vad som händer sen, och det är väl skrämmande i sig, men just nu är det nästan det bästa. Att få ha ett oskrivet blad. Inser att jag känt mig låst och jag hade inte klarat att bryta mig ur det utan det här. Kommer säkert att be någon slå ihjäl mig, barmhärtighetsmord, dödshjälp. Men då får det vara så. Jag måste få leva!
Ska väl inte ropa hej förrän jag slängt stöveln över ån som M skulle säga *s*. En sak att fatta beslutet. En annan att genomdriva det.
   Det som gör allra, allra ondast, det är inte den smärtan jag själv kommer att uppleva, utan den smärta jag kommer att få se och veta att jag är skuld till. Fy faan för mig.
Lägger inte upp det här förrän det är klart tror jag. Förrän det är officiellt på riktigt.

Regn

Solen försvann lika snabbt som den kom. Är det syndafloden som kommit för att utrota och eliminera? Spola rent?

Hänger inte riktigt med. Känslan idag är som att ha kört in i en vägg. Från att ha rasat fram i 120 står det plötsligt alldeles stilla. Magkänslan säger: stormens öga! Och jag sa att jag skulle försöka lita på den. I så fall får jag försöka ta vara på vilan.

Ångesten har inte kommit åt mig riktigt sen jag spottade den i ansiktet. Ler i mjugg.

Rensa huvudet

Ut i vårsolen på långlångpromenad.
Till Kärleksbutiken m L. Fick beslutsångest. Till slut fick budgeten bestämma. Nöjd. Men jag kommer att göra fler besök! CSN kommer på fredag. *s* Man är ju singel nu juh!

Kom hem och åt ett par J-mackor...
...och nu sitter jag och suger på en K2:a Bayerskt.

Vacuum

Det kändes ungefär som jag väntade mig. Förjävligt.
Fast värre.
Och han förstod inte. Precis som jag trodde.

Nu har han åkt och jag försöker att inte tänka så mkt. Orkar inte känna allt på samma gång. Låter det komma i små doser. Det läskiga är att det var mitt eget beslut. Att jag måste ta allt ansvar själv.

Är jag singel nu då?
Är så glad att jag i alla fall inte är ensam. 


Fy fan!

Vad jävligt!


Dagen D - eftermiddag

Några timmar kvar. Är så jävla nervös!
Vill helst bara rymma.
Sätta upp en lapp på dörren.

"Slut. Rymt. Hejdå."

Men det går ju inte...
Till råga på allt ska man sköta resten av sitt liv också.
Tentaplugg, rapporter redovisning, inlämningar.
Kan det inte bli sommar!?
Nu!!


Dagen D - morgon

Negativt.
Positivt eller negativt?

Dubbelbottnat.


Vaknade skönt i alla fall!

Insikt

Insikterna haglar över mig och bitarna börjar falla på plats. Plötsligt är jag bara alldeles lugn. Och fruktansvärt stark. Jag räcker för mig gjorde att hela bilden förändrades.

På bussen:
Allt var stort, svårt och diffust. Blandade ihop allt, kunde inte se klart eller skilja på sakerna. Trodde det var ett enda stort och svårt Val. Men jag inser nu att det där stora valet inte ens existerar. Långsamt framträder detaljerna och jag ser att det är helt olika saker. Och det är inte lika stort och svårt längre.
Det första är uppenbart, det är för att leva. Snudd på överleva.
Det andra ett oskrivet blad, en möjlighet.


Omdefinition ledord:     
Balans  Harmoni
               Balans med en vilja och en strävan. 
               Harmonisk rörelse och utveckling, . 
               Statisk jämvikt, stiltje.
                              


Tanklös handling?

Det skulle man kanske kunna tro. Om du bara visste hur mkt som ligger bakom. Det är nästan skrattretande att jag inte såg det. Trots att tusen tecken talar sitt tydliga språk...

Bara 3 dagar kvar av mitt gamla liv då.. Officiellt.
Gör som J2 sa och försöker att inte tänka så mkt. Hon jämförde det med att vara gravid och veta att en dag måste den ut och att det kommer att göra förjävligt ont. Det är ingen idé att vare sig förlora sig i rädslan eller söka osannolika alternativ. Inte tänka, bara göra.

Faktum kvarstår - obevekligt!

Och även mitt beslut.
I förrgår kapitulerade jag inför Ångesten. Lade mig ner och blottade strupen. Och Ångesten backade. 

Dagens tema är obeveklighet.
Känner en envis mål(o)medvetenhet. Kan inte påstå att jag har fler svar eller att jag vet var det här kommer att sluta, men det är något som driver mig att fortsätta.
Nyfikenhet?
Nej, det är något mer. Något obevekligt, betvingande, obönhörligt. Den som lever får se.


Kom sommar, kom!

Vill bränna alla jävla böcker och ta jobb som kloakrensare!
Vill sälja alla mina saker och köpa en biljett till skogen och ett hus vid världens ände!
Vill lägga mig ner och bara andas tills jag filtrerat all luft i hela universum!
Vill springa tills skosulorna nötts tunna och jag lärt mig flyga!
Vill gömma mig under en stor, tung sten och bli ett med jorden!
Vill att sommaren ska vara här!
 
Och får jag inte det så önskar jag att jag i alla fall får godkänt på inlämningsuppgiften jag just fick klar och lämnade in...

Ett beslut?

Fick mig ännu en mental käftfmäll idag när jag pratade m J2. Hur hittar hon alltid de rätta orden? Det var som ett blixtnedslag. Så att det ringde i öronen.

Det känns som att tärningen är kastad.


En felbedömning - slumpen eller ödet?

Gjorde en felbedömning och är inte säker på konsekvenserna än.. Men jag tror på ett tight samarbete mellan slump och öde, och i det här fallet litar jag på att ödet vill mig gott. Även om (eller kanske just på grund av att..?) jag gjorde en felbedömning angående B så inser jag mer och mer att intuitionen är en grym medspelare! Ska försöka lita mer på och följa magkänslan.

Mycket jobb som hopat sig nu. Stressnurr på g i huvudet igår natt. Har satt mig och ska ta itu m arbetsbördan, Berget. Det är inte kört än. Verkar som att jag behöver kniven mot strupen för att effektiviteten ska kicka in. Dumt.


L.A.B.A.T.Y.D

Men jag gillar det.

Haft kusinvitamin A på besök idag. Lyckades slutligen tima varandra.
Lagade mat för första gången på jagvetinte. Inte kul att laga bara till sig själv. Men A blev hungrig o jag kunde inte riktigt m att ge honom en macka m messmör...

Såg lucky number slevin. Gillade.

Siss är dålig. Jobbigt. Försöker skänka lite av min energi. Lite av den där adrenalinkicken jag vandrar runt i. Lite hjälpte det visst. Skönt. Skönt att man inte bara sprider skit omkring sig.


Life's A Bitch And Then You Die...

På botten av flaskan?

Tänkte söka lite svar på botten av vinflaskan som L kom hem m idag.
Nu är vinet är slut och botten på vinflaskan var fullständigt stum. Inte blev jag full heller. Inte ens nästan. Det kanske är det som är problemet? Tänkte att ett spritdellirium kanske skulle ta ut förvirringen jag känner annars. Men det funkade visst inte. Ngn som har ngt bra förslag?


Vilja - och sen då?

Dagens tema är vilja?
Vet inte var alla de här tankarna kommer ifrån. Eller jo, det vet jag, men jag förstår inte varför det kommer nu. Vem kan tala om för en vad man vill m sitt liv när man inte ens vet det själv? Vart är jag på väg och vems plan är det jag följer, ifall jag nu inte har någon egen? Hur tar man kontrollen över sitt liv och hur släpper man viljan fri? Hur följer man sitt hjärta när man vill flera saker samtidigt?

Plötsligt vill jag bara rymma från allt. Sticka och inte tala om för någon alls vart jag tar vägen. Försvinna så att bara jag vet var jag är, kanske inte ens det. Söka äventyr och farligheter. Hitta mitt eget liv och leva det fullt ut.
Leva, leva, leva!


Förvirring

Dagens tema är Förvirring. Ett tema som håller för de senaste dagarna.
Förvirring.
Trodde att den här tiden var förbi. Tänk så fruktansvärt fel man kan ha!

Pluggar till ekonomitentan den 4:e.