Slingrar mig

Bara tentapluggandet kvar av den här läsperioden. Inte det minsta sugen. Finns ju så mycket annat jag hellre hittar på! Som att klippa tånaglarna, läsa annonstidningen och rensa avloppet i duschen.

Ibland är det faktiskt bra att ge upp (!)

Igår var allt åt helvete. Jag kände mig stressad, förbannad och allmänt less på hela skiten. Till slut bestämde jag mig för att jag var tvungen att lägga ner för dagen (att ge upp som jag såg det) om jag inte skulle börja gå lös på inredningen. För en stund sedan satte jag mig för att ta itu med skiten igen. Jag förberedde mig minutiöst. Käkade, röjde lite på rummet, och kokade en balja med kaffe som jag fyllde på en termos, allt det här medan jag gick och blängde på datorn. Så kickade jag igång den, öppnade alla instruktionsguider, uppgiftsbeskrivningar, läste dem och tittade på lektionsvideon och så slutligen försökte jag öppna uppgiftsfilen och få igång programmet... Och se på FAN! Det gick utan ett gnissel från maskineriet. Allt fungerade perfekt! Det spottande och fräsande ursinnesmonstret har förvandlats till en förnöjsamt leende mönsterstudent!

Spotta och svär, men Behärska dig Ema!!

Var uppe i svinottan för att köra T till flyget. Lika bra det för annars hade jag väl inte tagit mig upp alls. Han var extremsen så det blev rally ut till Kallax.

Var på väg att slänga ut datorhelvetet genom fönstret igår. Hade fått färdigt en uppgift och skulle börja på nästa. Installera program o filer och SATANIHELVETE vad det INTE fungerade!! Men det slutade alltså inte med att datorn låg och rykte på den snötäckta gräsmattan bakom huset. Som den vuxna och mogna tjugoåttaåringen(!) jag är knöt jag i stället nävarna krampaktigt, svor en svavelosande harang, blundade, räknade till tio och djupandades för att inte den pulserande blodådran i pannan skulle sprängas, stängde behärskat av datorn och gick en långpromenad till Kvantum och storhandlade. Vägen dit gick fort som bara fan. Det var jobbigare att gå hem. Utan ilska i kroppen och med en fet rygga full med käk och en nästan lika fet papperskasse i ena handen. Ska göra ett nytt försök i kväll. *spottar i nävarna och tar sats..*


1-42 (länge sen sist..!)

1. VAD HETER DU?   Ema
2. VAD ÄR DET FÖR FÄRG PÅ BYXORNA DU HAR PÅ?   Grå träningsbraller med röda ränder på sidorna. Skitfula!=)
3.VAD LYSSNAR DU PÅ JUST NU?   Foo Fighters Skin And Bones
4. VAD GJORDE DU IGÅR KVÄLL?   Gick på långpromenad och kollade två långfilmer på tv. Hatade reklam.
5.VAD VAR DET SISTA DU ÅT?   En finsk rågmacka med ost.
6.HUR ÄR VÄDRET HOS DIG JUST NU?   Mörkt? Var -3 och mulet under min promenad på eftermiddagen.
7. DEN SENASTE PERSONEN DU TALAT I TELEFONEN MED?   Telefonförsäljare. Gjorde processen kort.
8. DET FÖRSTA DU LÄGGER MÄRKE TILL HOS DET MOTSATTA KÖNET?   Hållning, kroppsspråk, utstrålning
9. GILLAR DU PERSONEN SOM SKICKADE DETTA TILL DIG?   Givet! Stal från
Fia! =)
10. HUR MÅR DU IDAG?   Hyvens
11. VILKEN ÄR DIN FAVORITDRYCK?   Rumstempererat vatten!
12. FAVORIT ALKOHOLBASERAD DRYCK?   Öl!
13. FAVORITSPORT?   Styrketräna, handboll, badminton, boxning, simma, yoga, rida.. osv.
14. HÅRFÄRG?   Brunt/mörkblont.
15. ÖGONFÄRG?   Blå
16. SOLUPPGÅNG ELLER SOLNEDGÅNG?   Soluppgång!
17. SYSKON Å DERAS ÅLDER?   Siss 26, Brorsan1 38, Brorsan2 41.
18. VAD GÖR DU? (PLUGGAR, JOBBAR?) VAR?   Pluggar, Civ ing Arkitektur mot bygg, Luleå Tekniska Universitet!
19. SENASTE FILMEN DU SÅG?   Ja vad hette den? (Richard Gere som stjärnadvokat)
20. ÄR DU KÄR?   Ja!
21. FAVORITDAG PÅ VECKAN?   Hmm.. Fredag eftermiddag.
22. FAVORITHOBBY?   Läsa, ungås, diskutera, analysera, träna, pillra med grejer
23. ÄR DU FÖR BLYG FÖR ATT BJUDA UT NÅGON?   Näddå.
24. FAVORITMUSIK?   Hmm.. Bo Kaspers har fått vila ett tag. Får kanske säga Foo Fighters just nu.
25. SOMMAR ELLER VINTER?   Sommar
26. KRAMAR ELLER KYSSAR??   Kramar
27. SAMBO ELLER SÄRBO?   Särbo
28. TE ELLER KAFFE?   Kaffe.     ..eller the.. Oftast kaffe.
29. VILL DU ATT DINA VÄNNER SKA SVARA?   Svara? På vad?
30. VEM ÄR DET STÖRST CHANS ATT HON/HAN SVARAR?   ???
31. VEM ÄR DET MINST CHANS ATT HON/HAN SVARAR?   ???
32. HUR BOR DU?   Hyr tvåa som jag delar med Combo.
33. VAD LÄSER DU FÖR BÖCKER?   Blandat. Verkligen blandat. Men under terminerna blir det mest pluggböcker.
34. FAVORITFÄRG?   Grönt!
35. FAVORITSPEL?   Mahjong!
36. KAN DU NUDDA DIN NÄSA MED TUNGAN?   Jepp! *freak*
37. KAN DU KORSA ETT ÖGA ÅT GÅNGEN?   Jepp! *miffo*
38. ÄR DU ROMANTISK?   Jo.. Löjligt romantisk. Men det säger jag inte till nån.
39. SKULLE DU SÄGA SJÄLV ATT DU ÄR LYCKLIG?   Nästan alltid. Är den lyckliga typen.
40. VILKA HAR DU SÄNT DETTA MAIL TILL?   Inte skickat till någon (nu fattar jag det där med svara!). Har snott från blogg, tänker INTE skicka till någon. Men känner sig någon inspirerad att sno vidare så vassego!
41. VAD SKA DU GÖRA IMORGON?   Är ledig, men ska fortsätta på inlämningsuppgifterna jag ligger lite efter med.
42. VAD ÄR KLOCKAN JUST NU?    18.51

Fan så tråkig den här var!

Kameran

Till slut har jag fått tummen ur och installerat programvaran till kameran jag fick av T och Siss i födelsedagspresent. Gjorde det samtidigt som jag inmundigade mellanmål. Blev såklart tvungen att ta ett testfoto...

image9

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna redigera bilderna på ett vettigt sätt. Har som inget vettigt program för det. Måste kanske försöka få tag på ett Photoshop..?


Födelsedagen..

Jag berättade aldrig om min födelsedag. Den var bra. Det var T, Stysteryster, Ma, Pa och jag hemma hos Ma i byjin. J2 kom med eftermiddagsbussen.

Födelsedagsmorgonen kom Ma o väckte o överräckte en liten lapp med dagens program. Fick order om att komma ner och käka frukost i morgonrock (huh?). Vid frukostbordet satt O, en ny stjärna på Mas jobb och i hallen stod hennes massagebänk... Efter frukost fick jag alltså en helkroppsmassage som bara förstördes av att jag blev så satans kissnödig efter ett tag att jag hade svårt att slappna av. Och jag kom mig inte för att be om att få gå på toaletten heller.

Efter massage och toalettbesök fick jag öppna presenter och julklappar (har inte varit hemma sedan före jul o det låg kvar några klappar i byjin från systeryster). Fick PRECIS vad jag önskat mig! Flera uppsättningar sängkläader - både redigt bomull och lyxigt satin, konsoler till mina
'fyndade' hyllplan och en Canon Ixus 75..  

Större delen av eftermiddagen gick åt till att fixa käk och äta det.  Vitvinsmusselsoppa, mammas nybakade bröd och goda sallader. Exotisk fruktsallad till efterrätt. När vi var så stuffed att vi omöjligt kunde röra oss ur fläcken var det dags att stuva in oss i bilarna och åka in till stan för att se opera streamad från Metropolitan i New York. Puccinis Manon Lescaut med finskan Carita Mattila. Fascinerande måste jag säga! Gillar konceptet, men formatet var stretchat på bredden så alla såg ut som feta dvärgar heh! Systeryster störde sig på att det var fårade förtitaggare i tonårsrollerna. Jag antar att det är svårt att få tag på sjuttonåringar med mogna operaröster.

När vi kom hem satt vi och drack yogithe ända in på småtimmarna.

Summa sumarum: Skithärlig födelsedag! Tack La Familia!!

image10