Åka 30 mil efter blåbär

T sitter nog i bilen på väg från Vasa nu.
Och jag sitter uppe i huset som jag bor i när jag är i Gällivare o tittar på när Ma och Siss rensar lingon. Har varit hemma i byjin över helgen o firat en Mas födelsedag. När jag skulle åka så fick de fick för sig att de skulle skjutsa mig till Gällivare (22,5 mil..) o plocka lite blåbär på vägen. Lite långt att åka för några blåbärs skull, tyckte jag. Och mamma opererades dessutom för ljumskbrock i onsdags och är sjukskriven (och kan knappt böja sig!), men inget kunde tydligen stoppa de där två stollarna från att få sitta i en bil m mig i flera timmar, eller att ge sig ut i skogen.  
  
Så vi har kört runt på en massa slingriga grusvägar (de där 22,5 milen blev nog över 30) och spanat efter blåbär. Vi hittade mest lingon och en jävla massa myggor och knott. Men de var nöjda ändå. Jag med.