Statistik...


Ofta ett argument som väger väldigt tungt. Att kunna slänga siffror i ansiktet på folk. Och ändå vet alla att det går att manipulera siffrorna hur mycket som helst! 
...och nu ska jag läsa hela fem poäng Matematisk Statistik. Fem poäng i att bolla siffror och manipulera! Sannolikhetslära den här veckan. Jag och A har samlat data inför laben nästa vecka. Vi har antastat folk på gatan, människor på biblioteksfiket, våra familjer.. Mätt handledernas omkrets. Skiljer sig handledens omkrets mellan män och kvinnor? Skiljer det mellan vänster och höger hand hos samma person? Spelar det någon roll ifall man är högerhänt eller vänsterhänt? Mycket värdelöst vetande. Och jag misstänker att jag redan nu kan tala om vad statistikens hårda siffror kommer att tala om för oss på tisdag.

Statistiken för den här sidan stiger också, sakta men säkert. Vad är det som gör det värt att läsa? Om mitt liv!??

För att jag är ett statistikbrott?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback