Min helg raktuppochner

I fredags..
Combo har hittat tågbljetter! I djurkupé, men det gör ju inget!
Stiga upp, snurra runt i lägenheten, packa.
Prata telefon och borsta tänderna.
Allt med?
Stänga, släcka, låsa och slänga in nycklarna genom brevinkastet.
Möta upp Combo på Centralen strax före ett och ta tåget till Uppsala.
Hejhej Combofamiljen, handla, äta, göra matsäck, klappa Leo.
Spana in huset, skjuts till tåget, borsta av en halv Leo från kläderna.
Baxa upp haglöfsarna på bagagehyllan.
Sitta ner och andas!

En afrikan, en finne, en hund och en ekplanta. Och så jag o Combo. Jag bjuder alla utom vovven på ballerina.
När vi bekantat oss med varandra och använt och blandat alla språk vi kan, så stiger det på en tjej med fem kaninburar. I hennes djurkupé sitter en allergiker så jag och Combo får flytta på oss. Fast jag förstår inte varför vi fick djurkupé när vi inte har några djur! Än mindre förstår jag varför en allergiker köper platsbiljett i en djurkupé. Konstigast av allt är att allergikern sitter kvar i sin djurkupé medan vi flyttar oss! Men vi är inte så ledsna ändå. Snälla konduktörskan ger oss nya platser i en halvtom(!) vagn och jag upptäcker en klasskompis. Det blir pratigt värre. Hela kvällen flyter iväg. Strax före Ånge kommer några vältankade stockholmare som är på väg på fiskeresa. Käftar och skrattar så jag håller på att göra i byxorna! De åker av i Ånge. Tur det är dit de ska!
  Till slut säger vi GonattSovGott! och försöker hitta fungerande sovställningar. Nejförresten! Jag plockar upp Påven Johanna. Läser nästan hela natten. Lika bra för det är inte skönt att sova på Connex Nattåg Stockholm-Luleå Sittplats 399 kr.... När jag till slut släcker läslampan är det ljust igen och jag knölar ihop mig över två säten och slocknar.


...och i lördags...

Klockan efter åtta, innan nio på morgonen gnisslar vi in på perrongen i Luleå. Några fördämningar brast uppe i himlen när vi steg av tåget. Det riktigt hällde ner!
  Vi axlade haglöfsarna och plaskade hem över bron. Och rasade i säng. Sedan sov vi som döda till fyratiden på eftermiddan. Inflyttningsfest hos C kl sju, men vi var inte där förrän en stund efter åtta. Tog tid att ta sig ur sängen, duscha av sig resdammet och dra på festklänningen-med-tillbehör. 
  Festandet gick som det skulle och vi lämnade lyan sist, just innan klockan slog tre. Ett gäng tappra hjältar. T ringde när jag stod och kämpade med att snöra på mig jesussandalerna. Jag trillade baklänges när jag försökte mig på konststycket att knyta ståendes på huk med telefonen fastklämd mellan knät och örat.. 


... och sen kom söndan!

Lill-L fyllde två och Ma skulle firas. Blev väckt av telefonen flera gånger om, men brydde mig inte riktigt om den. Till slut svarade jag ändå och Siss pratade busstider och presentpengar. Efteråt glömde jag snabbt och försökte somna om, men då hade kroppen bestämt sig för att vakna trots allt. Tur man aldrig är bakis!
  Det visade sig att M & J skulle till Happis med bil så jag slapp försöka komma ihåg vad Siss sagt om busstider. Vi fick veta att det inte fanns så mkt tårta på Lill-L:s kalas så vi svängde förbi Ica på vägen och lastade på oss kex, bulla, saft och lite lunch. Alla familjerna där. Lill-L såg smått konfunderad ut över allt ståhej. Vaeeereom!!!? (eller på ren norrlänska: Nå??)
  Siss kom o hämtade mig och en bit tårta och så åkte vi hem till byn. Jag var morrig. Sömnbrist, mensvärk och dagenefter. Efter presentande, middag och glass la jag mig i soffan med en Illustrerad Vetenskap och somnade. Tur det bara är helg en gång i veckan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback